Flyghaverier – den militära flygsäkerheten i Sverige 1934-1949

v793806.b1340

Flygstaben: Centralexpeditionen F2:11 (1941-1941) Bild 1340 (AID: v793806.b1340, NAD: SE/KrA/0603001Ö) Länk.

Nu kan du läsa om svenska flyghaverier och genom noggrant förda noteringar ta reda på vad som inträffade, när och varför. I dokumenten beskrivs haveriets förlopp, skadebesiktning, förslag på åtgärder, vilka personer som var inblandade och vem eller vad som bär ansvar för haveriet. I bilagorna finner du bland annat kartor, skisser och fotografier på de skadade planen.

”Flygstaben: Centralexpeditionen”, serien flyghaverier 1934-1949 finns komplett tillgänglig i ArkivDigital. Sökord: ”flygstaben”.

Låt oss titta på en flygolycka funnen i handlingarna:

I början av augusti 1938 skedde ett flyghaveri med olycklig utgång utanför Högklint/Visby, Gotland. Furiren nr 33/F 3 Nils Harry Arne Ehrbring omkom. Nedan följer flottiljchefens meddelande till chefen för flygvapnet (bilden ovan).

”Såsom komplettering av telefonanmälan får jag härmed vördsamt anmäla, att fpl typ S 6 nr 338 den 1. ds havererat utanför Visby. Flygföraren, furiren 33/F3 Ehrnbring, och mekanikern, vicekorpralen 55/F3 Kahlin, lämnade flygplanet medelst fallskärmshopp. Båda landade i vattnet. Vicekorpral Kahlin räddades genom en tillstädeskommande motorbåt, under det att furir Ehrnbring omkom genom drunkning. ”

På efterföljande sidor kan vi läsa vittnesmålen som avlagts av personer som vistats i närheten när olyckan skedde. Det beskrivs hur de två männens fallskärmar vecklade ut sig och hur den ena lyckades klamra sig fast vid en vingdel i vattnet tills han plockades upp av en anländande båt.

Malin Nyberg, ArkivDigital

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.